Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hodnocení mluveného projevu jako řečové dovednosti u žáků SŠ při výuce ruského jazyka
Bošinová, Veronika ; Rozboudová, Lenka (vedoucí práce) ; Konečný, Jakub (oponent)
Tématem diplomové práce je hodnocení mluveného projevu jako řečové dovednosti u studentů SŠ při výuce ruského jazyka. Teoretická část je věnována hodnocení v procesu učení, jeho významu, funkcím a typům. Následuje část týkající se hodnocení ve výuce cizího jazyka, poté s detailnějším zaměřením na hodnocení mluveného projevu studentů středních škol. Praktická část přináší výsledky vlastního šetření, jehož cílem bylo zjistit, do jaké míry se hodnocení mluveného projevu na středních školách při výuce ruského jazyka uplatňuje, popřípadě jaké typy hodnocení jsou zastoupeny. KLÍČOVÁ SLOVA hodnocení, mluvený projev, žák, formativní hodnocení, ruský jazyk, výuka ruského jazyka
ESP Speaking Activities for Students of Information Technology
Pospíšil, Ondřej ; Smutný, Milan (oponent) ; Ellederová, Eva (vedoucí práce)
The term spoken language is used extensively to consult each vocally produced language and hand sign language. Spoken language production includes retrieval of information from memory, making plans for an articulatory program, executive control, and self-monitoring. These strategies can be associated with the domain names of long-term memory, motor control, and executive control. Spoken language production is logically divided into three fundamental steps: deciding what to express, determining how to express it, and expressing it. Although accomplishing conversational goals, structuring narratives, and modulating the ebb and flow of dialogue are inherently critical to know how people speak, psycholinguistic research of language production has mostly focused on the formulation of individual isolated utterances. Because of this, the evaluation of spoken classroom discourse performs an important role in providing vital insights into the complex nature of classroom structures, interactions, and relationships. This bachelor’s thesis shows how speech develops, what important principles from a grammatical and linguistic point of view must be followed, and lastly, it focuses on speech development considering that it is not a mother tongue. Speech activities must be developed in the right way, which is very important for a successful speaker. What an appropriate activity for the development of speaking should look like is described in the last chapter of the theoretical part of the bachelor’s thesis and in its practical part. The activities were designed with respect to the questionnaire distributed to 69 students of Brno University of Technology. The activities focus on the development of speaking skills in the information technology field of study.
Jazyková analýza současných mluvených projevů
VÁVROVÁ, Kamila
Diplomová práce představuje problematiku mluvených projevů - zabývá se projevy moderátorů vybraných televizních pořadů. Teoretická část pojednává o funkčním stylu publicistickém, shrnuje poznatky týkající se produkce řeči a zvukové stránky jazyka, dále podává základní informace o lexiku, syntaxi a neverbální komunikaci. Výzkumná část se zaměřuje se na způsoby výstavby mluvených projevů a popis jazykových prostředků z hlediska roviny foneticko-fonologické, morfologické, syntaktické a lexikální. Hodnocena je i neverbální komunikace. Projevy jsou analyzovány a komparovány.
Polovětné konstrukce (l'infinitif, le gérondif, le participe présent) a mluvený projev
Černá, Daniela ; Müllerová, Eva (vedoucí práce) ; Jančík, Jiří (oponent)
Cílem diplomové práce "Polovětné konstrukce (l'infinitif, le gérondif, le participe présent) a mluvený projev" je popsat výskyt a využití polovětných konstrukcí v mluvené francouzštině. Situace polovětných konstrukcí v mluveném projevu je prokázána na základě analýzy studie "Usages du gérondif et du participe présent en français parlé et écrit : étude comparée basée sur corpus" a dotazníkového šetření. Dalším cílem je předložit různé způsoby vyjádření, které nahradí použití polovětných konstrukcí. Tyto jiné formulace vyplývají z vyhodnocení dotazníkového šetření, které bylo předloženo rodilým mluvčím. Snažíme se také potvrdit či vyvrátit vliv různých aspektů (věková kategorie, povolání, národnost) na použití polovětných konstrukcí v praxi. Závěry této diplomové práce by měly poukázat na situaci polovětných konstrukcí l'infinitif, le gérondif a le participe présent ve spontánním mluveném projevu a mohly by také sloužit učitelům francouzského jazyka jako přehled o současném stavu této problematiky v mluvené francouzštině. KLÍČOVÁ SLOVA polovětná konstrukce, l'infinitif, le gérondif, le participe présent, mluvený projev
Rozdíly ve vyjadřování mezi muži a ženami
Kuželová, Markéta ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Tématem diplomové práce je sledování rozdílů ve vyjadřování mezi muži a ženami. Teoretická část shrnuje informace o komunikaci obecně a nastiňuje rozdíly v komunikaci mezi muži a ženami. Empirická část na základě sledování rozhovorů ověřuje teoretické předpoklady a zkoumá, zda, do jaké míry a v jakých aspektech se liší verbální komunikace mužů a žen s vysokoškolským vzděláním. V rozhovorech byly sledovány tyto charakteristiky: spisovnost, výrazy, vulgarismy, oslovování, témata, přerušování a role. Zjištěné výsledky přinášejí informaci o relativně specifických rozdílech v řečové komunikaci mezi muži a ženami. Ve sledovaném souboru bylo zjištěno, že muži používají statisticky významně více odborné výrazy, užívají více vulgární výrazy, zatímco ženy volí takové výrazy zcela minimálně. Muži přerušují řeč druhého minimálně, ženy více než z 50%. Výsledky tak z velké části potvrzují dosud publikovaná zjištění na toto téma.
Vybrané aspekty jazyka rozhlasových pořadů o vaření
Jelínková, Blanka ; Andrlová Fidlerová, Alena (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
Tato práce se zabývá vybranými aspekty jazyka dvou rozhlasových pořadů (Rozhlas u plotny, Pochoutky). Teoretická část se věnuje tradici výzkumu mluvených projevů, zkoumaným zdrojům a jevům. Závěr této části je věnován přístupům k mluveným projevům věnujícím se koherenci a kohezi. Pro zkoumání byly pořízeny transkripty výše zmíněných pořadů. Speciálně pro tento typ analýzy pak byla vytvořena specifická přepisovací pravidla (na základě jiných stávajících přepisovacích pravidel). V Rozhlasu u plotny je hostem profesionální kuchař, v Pochoutkách je hostem herec nebo moderátor. V práci je stručné popsán a porovnán jazyk těchto dvou mluvčích po stránce hláskové, morfologické, lexikální, syntaktické a stylistické. Hlavní část práce následně vychází z roviny textové syntaxe a věnuje se kohezi a koherenci v mluveném dialogu. Základ této části je postaven na porovnání dvou typů dialogů (a dvou typů mluvčích) z hlediska koheze/koherence: dialogu převážně plynulého a dialogu převážně narušovaného (např. souběžným mluvením). Na ukázkách jsou představeny různé způsoby udržování soudržnosti v dialogu plynulém a způsoby udržování soudržnosti v dialogu narušovaném. Klíčová slova: dialog, koheze, koherence, mluvený projev, současná čeština.
Slovní vycpávky v mluvených projevech na české mediální scéně na příkladech redaktorů ČT a ČRo
Švejkovský, Jakub ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Němcová Tejkalová, Alice (oponent)
Mluvený projev představuje nesmírně komplexní oblast lidské komunikace. Řečníci, jejichž mluva je plynulá bez přeřeknutí, pauz a jakýchkoliv dalších nedostatků, byli a stále jsou ze všech mluvčích obdivováni nejvíce. Většina lidí si k souvislému ústnímu projevu dopomáhá jevy zvanými slovní vycpávky a hezitační zvuky. Oba prostředky, které vyplňují řeč, aby byla souvislejší, jsou ovšem považovány za výrazné jazykové nedostatky. Přesto k ústnímu projevu nás všech neodmyslitelně patří. Autor textu bakalářskou práci využil k tomu, aby dokázal, že slovními vycpávkami a hezitačními zvuky nevyplňují svou řeč pouze obyčejní lidé, nicméně i ti, které řeč živí. Jelikož ani ústní projev profesionálních mluvčích není za každé okolnosti zcela souvislý, jsou i ti nejlepší řečníci občas nuceni využít k plynulejší řeči paradoxně jazykové nedostatky. Autor si pro potvrzení této teorie vybral prostředí mediální scény, kde zanalyzoval projevy redaktorů České televize a Českého rozhlasu.
Čeština španělských mluvčích (případová studie)
Petrželová, Ivana ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Rejzek, Jiří (oponent)
Bakalářská práce Čeština španělských mluvčích je rozdělena na dvě části. První z nich je teoretická, zaměřená především na problematiku jazykového transferu. Druhá část se zabývá analýzou chyb dvou konkrétních textů poskytnutých rodilou španělskou mluvčí. Jedná se o autentické přepisy psaného a mluveného projevu. Chyby jsou analyzovány zvlášť na fonetické, pravopisné, morfologické, syntaktické a lexikologické rovině. Práce je zaměřena na interferenční chyby. V závěru práce jsou oba texty shrnuty a porovnány.
Non-standard functions of "like" in spoken discourse
Raušová, Veronika ; Brůhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Malá, Markéta (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá nestandardními funkcemi slova like v mluveném projevu. Cílem práce je utřídit nestandardní funkce like, které byly v posledních 30 letech popsány, a vytvořit tak přehled, který by se mohl stát vodítkem pro další zkoumání tohoto jevu. Teoretická část práce nabízí přehled standardních a nestandardních funkcí, které může like v mluvené řeči představovat. Jako nestandardní funkce byly určeny ty, které mají velmi redukovanou významovou složku a jejich vyjmutí z promluvy neovlivní strukturu věty nebo její slovní obsah. Co však může být ovlivněno, je pragmatický význam promluvy. Nestandardní funkce like jsou vytýkací částice, výrazy uvozujícího přímou řeč, prostředek zmírňující dopad promluvy a diskurzní částice. Z korpusu současné americké angličtiny (COCA) bylo vyselektováno 100 příkladů nestandardního užití like. Postup selekce je popsán v metodologické části. Tyto příklady byly poté zkoumány v analytické části a řazeny podle teoretického rámce ustanoveného v teoretické části práce. V rámci analýzy bylo také popsáno prostředí, ve kterém se like nejčastěji objevuje a jeho kolokace. Výsledkem práce je příklady potvrzený přehled nestandardních funkcí, rozšířený o další konstrukci určenou k uvozování přímé řeči, detailnější rozdělení použití prostředku zmírňujícího dopad...
Podpora souvislého mluveného projevu žáků ZŠ
Khýrová, Lenka ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o tématu podpory souvislého mluveného projevu žáků základní školy. Zaměřuje se zejména na žáky 5. a 6. ročníku a na slohový postup výkladový, přičemž podává základní vývojové charakteristiky této věkové skupiny. Ve své stěžejní části přináší práce vedle porovnání současných učebnic českého jazyka s ohledem na podporu mluveného projevu a požadavky RVP především soubor aktivit, které mohou doplnit cvičení v těchto učebnicích. V poslední kapitole práce je pak popsáno testování vybraných aktivit se skupinou žáků 5. ročníku včetně hodnocení a zpětné vazby žáků. Klíčová slova: mluvený projev, základní škola, komunikační výchova, postup výkladový, slovní hry, učebnice českého jazyka

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.